To będzie piąty rok z autobusami PKS

81 2021rokPrzez ostatnie cztery lata linie autobusowe ZDiTM na terenie gminy Kołbaskowo obsługiwał PKS. I zanosi się, że będzie także operatorem w tym roku. Według informacji przetargowych szczecińskiego przewoźnika tylko jedna firma złożyła ofertę. Wprawdzie na znacznie wyższą kwotę, niż zakładano. Ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby PKS otrzymał nowe zlecenie na 2021 rok.

 

 

 

Pierwszy przetarg na obsługę kilku linii podmiejskich wygrała firma PKS Szczecin w grudniu 2016. I już z początkiem nowego roku rozpoczęły się ogromne narzekania na jakość i punktualność przewozów. Wcześniej przewozy liniami 70, 81, 83 czy 88 obsługiwał tabor własny ZDiTM i tu raczej narzekań nie było. Jednak przewoźnik postanowił część lini biegnących poza obszar miejski Szczecina oddać podwykonawcy.

  reklama

Hair-House

 

Tegoroczny przetarg dotyczy wszystkich linii przebiegających przez naszą gminę. Są to:
linia 70 - z UM Szczecin przez Ustowo, Kurów Siadło Kołbaskowa, Kamieńca i Pargowa
linia 81 - z Placu Kościuszki do Przecławia, Kołbaskowa i Kamieńca
linia 83 - z Placu Kościuszki do Warzymic, Będargowa, Warnika, Barnisławia, Smolęcina i Kołbaskowa
linia 88 - z Gumieniec do Ostoi, Przylepu, Stobna, Bobolina, Będargowa i Warnika
linia nocna 523 - z Wiszesława do Warzymic i Przecławia

  reklama

Jas

Przez kilka lat przetargiem na obsługę naszych linii interesowali się przewoźnicy z poza Szczecina. Jednak sposób konstrukcji przetargu oraz wymagania stawiane konkretnym firmom były praktycznie nie do spełnienia. Pod koniec 2018 roku jeden z konkurencyjnych przewoźników złożył odwołanie odwołanie od warunków przetargu do Krajowej Izby Odwoławczej. Skarżący twierdził, że nieprecyzyjny opis przedmiotu zamówienia uniemożliwia mu prawidłowe skalkulowanie oferty. Także bardzo krótki czas rozpoczęcia świadczenia usługi od chwili złożenia oferty uniemożliwia mu realizację zadania. Wykonawca wybrany w przetargu miałby od 1 stycznia mieć już zakupione odpowiednie autobusy wyposażone w dodatkowy sprzęt i urządzenia, wydzierżawione tereny pod zajezdnię, zatrudnienie 88 kierowców i innego personelu, przeszkolenia pracowników czy mobilny serwis techniczny. Takich warunków z pewnością żadna firma autobusowa w ekspresowym tempie zapewnić nie może. Ostatecznie skarga została oddalona.

Na ten rok, zamawiający, czyli Zakład Dróg i Transportu Miejskiego zamierzał przeznaczyć 16,3 mln zł. Jedyną ofertę tradycyjnie złożyło Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Szczecinie. W tym roku opiewała ona na 20,6 mln zł. Założyć należy, wzorem ostatnich lat, że kolejne przetargi będą mieć ten sam scenariusz i zwycięzcę. Nam pozostanie jedynie liczyć na to, że z czasem jakość świadczonych usług przewozowych wzrośnie razem ze wzrostem ceny.