logo gif 10lat

Open menu

medentes przeclaw

 reklama

CPO - historia kolejki wąskotorowej cz.2. Odcinek : Casekow-Penkun

jedyny-ocalaly-tor-Czas najwyższy na drugą część opowieści o historii kolejki wąskotorowej, która przebiegała przez nasze okolice. Linia Casekow-Penkun-Oder zbudowana została na początku XX wieku i przechodziła m.in przez obecny Barnisław, Warnik, Karwowo, Będargowo i Warzymice. Zabierając się za opis przebiegu trasy warto jest jednak zacząć od Casekow, odkąd liczony jest jej kilometraż. Zgodnie z nazwą, jest to początek linii, choć główne zaplecze znajdowało się na Gumieńcach.

 

01-casekow-penkun 

Początek linii znajdował się Casekow przy dworcu kolei państwowej Berlin-Szczecin, z której w wygodny sposób można było się przesiąść na CPO. Do dzisiaj widoczne jest miejsce po przejeździe przez szosę Casekow-Wartin. W tym miejscu specyficzne jest ułożenie kostki brukowe po usunięciu szyn. Zachowały się także budynki mieszkalne zamieszkałe przez osoby związane z funkcjonowaniem koleji. Przebieg całej trasy jest do dziś dobrze widoczny w terenie.

Z Casekow linia kolejowa biegła w kierunku północno-zachodnim, lewym skrajem drogi Casekow-Wartin. Tam niestety nie ma jej widocznych śladów, prawdopodobnie zostały zniwelowane przy remoncie drogi. Po drodze znajdował się przystanek Zimmermannshof i Wartin-Siedlung, po których również nic nie pozostało.

W Wartin do niedawna jeszcze można było widzieć szyny przecinające szosę. Jednak wraz z kapitalnym remontem drogi relikt ten został usunięty. W Wartin istnieją 2 ulice świadczące o kolejowej przeszłości tego miejsca: Bahnweg - alejka która powstała na starotorzu oraz Kleinbahnstrasse, która niegdyś prowadziła do przystanku.

Za Wartin linia odbijała w kierunku północno-wschodnim i przedzierając się przez pola gdzie zachowała się rampa. Mijając przystanki Neuhof (za Neuhof piękny, pokaźny nasyp i Sommersdorf (śladów brak) osiągała stację Penkun, która stanowiła środkowy punkt trasy. Na stacji zachował się okazały budynek z magazynem towarowym, a o kolejowej przeszłości tego miejsca świadczy również nazwa ulicy, przy której ów budynek jest położony - Am Bahnhof.

Na zdjęciu na samej górze (fot. internauta alex22) prawdopodobnie jedyny ocalały w całości fragment toru kolejki. W miejscu jego znalezienia trasa wąskotorówki nie przebiegała. Przy nieistniejącym już ceglanym wiadukcie kolejowym na trasie Szczecin-Berlin stoi barierka skonstruowana z szyn wąskotorowych. Na jednej z nich udaje się odczytać producenta i datę: KRUPP 1896. Na tej podstawie można przypuszczać, że przyczółek wysadzonego mostu po wojnie został właśnie zabezpieczony barierką wykonaną z torów rozebranej nie opodal kolejki wąskotorowej.

 


Autorem większości zdjęć i dostarczonych danych jest Maciej Kiciński, któremu składam podziękowanie za pomoc przy pisaniu artykułu. Podziękowania także dla Pana Marka Łuczaka i Daniela Szymczyka za cenne wskazówki historyczne.

Pin It