logo gif 10lat

Open menu

 reklama

Ancora 1000x175 baner VIP

Rowerem po wąskotorówce. Część I.

37 km WarzymiceTo z pewnością jeden z najciekawszych międzynarodowych projektów, który będzie miał miejsce w naszej okolicy. Kołbaskowo razem z niemieckimi gminami Casekow, Penkun, Grambow i Krackow zamierzają, z unijnym dofinansowaniem, wybudować ścieżkę rowerową po szlaku dawnej kolejki wąskotorowej. Zadanie otrzymało już dofinansowanie w kwocie 2,3 mln euro z programu Interreg VA. Prześledźmy jak miałaby przebiegać ta ścieżką.  


 

Wąskotorowa Linia Casekow-Penkun-Oder zbudowana została na początku XX wieku i przechodziła m.in przez obecny Barnisław, Warnik, Karwowo, Będargowo i Warzymice. Zabierając się za opis przebiegu trasy warto jest jednak zacząć od Casekow, odkąd liczony jest jej kilometraż. Zgodnie z nazwą, jest to początek linii, choć główne zaplecze znajdowało się na Gumieńcach.

Początek linii znajdował się Casekow przy dworcu kolei państwowej Berlin-Szczecin, z której w wygodny sposób można było się przesiąść na CPO. Do dzisiaj widoczne jest miejsce po przejeździe przez szosę Casekow-Wartin. W tym miejscu specyficzne jest ułożenie kostki brukowe po usunięciu szyn. Zachowały się także budynki mieszkalne zamieszkałe przez osoby związane z funkcjonowaniem koleji. Przebieg całej trasy jest do dziś dobrze widoczny w terenie.

01-casekow-penkun 

Z Casekow linia kolejowa biegła w kierunku północno-zachodnim, lewym skrajem drogi Casekow-Wartin. Tam niestety nie ma jej widocznych śladów, prawdopodobnie zostały zniwelowane przy remoncie drogi. Po drodze znajdował się przystanek Zimmermannshof i Wartin-Siedlung, po których również nic nie pozostało.

W Wartin do niedawna jeszcze można było widzieć szyny przecinające szosę. Jednak wraz z kapitalnym remontem drogi relikt ten został usunięty. W Wartin istnieją 2 ulice świadczące o kolejowej przeszłości tego miejsca: Bahnweg - alejka która powstała na starotorzu oraz Kleinbahnstrasse, która niegdyś prowadziła do przystanku.

Za Wartin linia odbijała w kierunku północno-wschodnim i przedzierając się przez pola gdzie zachowała się rampa. Mijając przystanki Neuhof (za Neuhof piękny, pokaźny nasyp i Sommersdorf (śladów brak) osiągała stację Penkun, która stanowiła środkowy punkt trasy. Na stacji zachował się okazały budynek z magazynem towarowym, a o kolejowej przeszłości tego miejsca świadczy również nazwa ulicy, przy której ów budynek jest położony - Am Bahnhof.

Autorem większości zdjęć i dostarczonych danych jest Maciej Kiciński, któremu składam podziękowanie za pomoc przy pisaniu artykułu. Podziękowania także dla Pana Marka Łuczaka i Daniela Szymczyka za cenne wskazówki historyczne.

Na zdjęciu powyżej - znak 37 kilometra kolejki w pobliżu stacji Warzymice Wąskotorowe.

 

01 penkun

Pin It