Niepunktualny osiem jeden

autobus 81 Stoją. Czekają. Czasami pół godziny. Czasami dłużej. Autobus pojawił się na tablicy ale kilka minut później znikł. Kolejny według rozkładu jest za 20 minut. Ale przyjeżdża kilka minut przed czasem. Właściwie nie wiadomo czy to jest ten poprzedni co się spóźnił, czy ten co ma być według rozkładu za kilka minut. Tylko jest przedwcześnie. I na poprawę sytuacji raczej nie można liczyć w najbliższej przyszłości.

 

 

Od wielu miesięcy na adres portalu przesyłane są informacje i skargi od mieszkańców nt. punktualności komunikacji miejskiej. Najgorzej według relacji pasażerów jest z linią 81. Problem pojawia się zawsze w porannym i popołudniowym szczycie. Dokładnie wtedy kiedy najwięcej osób jedzie do pracy czy szkoły. Jednym z powodów opóźniania się autobusów są korki na drodze krajowej 13. Ale nie tylko.

Linia 81 jest długa. I prawdopodobnie jeszcze się wydłuży do Rosówka. Kiedyś autobusy kończyły swój bieg na stacji Szczecin Gumieńce. Potem linię przedłużono do Przecławia. Z czasem do Kołbaskowa. W przyszłym roku niektóre kursy 81 dojadą jeszcze dalej - bo takie są oczekiwania mieszkańców.

W zeszłoroczne wakacje pojawiła się propozycja ZDiTM na skróceniu kursów do Placu Kościuszki. Autobusy wzorem linii 83 miały w tym miejscu zawracać i nie dojeżdżać do dworca PKP. Od razu pojawiło się wiele głosów sprzeciwu. Ostatecznie autobus pojechał i jeździ po staremu. Problemem mogą też być krótkie przerwy w rozkładzie jazdy na przystankach końcowych. Jeśli przykładowa przerwa wyniosłaby 20 minut, a autobus kończyłby z 10 minutowym opóźnieniem to kierowca skróciłby przerwę do 10 minut i punktualnie wyjechał na trasę. A tak przyjeżdża na końcowy opóźniony i wyjeżdża zaraz, także jako opóźniony.

Średni czas opóźnień to około  10 min - mówi Hanna Pieczyńska z ZDiTM. Opóźnienia na liniach są głównie skutkiem występujących na trasie linii utrudnień - kolizje, wypadki, zatory drogowe oraz inne wypadki losowe. Występują one głównie w godzinach szczytu komunikacyjnego. Każdego dnia czas opóźnień jest różny, w zależności od sytuacji na drodze. Linia 81 i 70 jest międzygminna, więc decyzja o zwiększeniu częstotliwości musiałaby zapaść nie tylko w ZDiTM, to samo dotyczy środków na zabezpieczenie zwiększenia częstotliwości. W tej chwili nie ma planów dodatkowych kursów, ale będziemy się przyglądać sytuacji i w razie czego starać się wprowadzić udogodnienia dla mieszkańców.

Wszystkimi liniami na terenie gminy Kołbaskowo zarządza i utrzymuje ZDiTM w Szczecinie. W ramach porozumienia z gminą Kołbaskowo otrzymuje za nie niemałe wynagrodzenie. Dodatkowo dokładnie rok temu jeszcze podwyższył stawkę kilometrową o 50%. Nie poprawiło to jednak częstości kursowania autobusów. Krótko mówiąc jest drożej i gorzej.

Na podstawie Umowy zawartej pomiędzy Gminą Kołbaskowo a Gminą Miasto Szczecin - Zarządem Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie w sprawie powierzenia realizacji zadania polegającego na zorganizowaniu lokalnego transportu zbiorowego -  Gmina Kołbaskowo przekazuje co miesiąc środki finansowe w formie dopłaty do kosztów ponoszonych przez Wykonawcę na organizację i wykonanie usług przewozowych - mówi sekretarz gminy Kołbaskowo Janusz Kwidziński. Wysokość miesięcznej dopłaty wynika z iloczynu wozokilometrów zrealizowanych na liniach autobusowych i stawki dofinansowania do jednego wozokilometra wykonanego na terenie Gminy Kołbaskowo. Wysokość stawki dofinansowania do jednego wozokilometra na terenie Gminy Kołbaskowo w 2016 r. wynosi -  6,52 zł. W roku 2014 oraz 2015 było to 4,40 zł. Gmina Kołbaskowo płaci wyłącznie za wykonane w danym miesiącu wozokilometry. Środki zaplanowane na wszystkie usługi przewozowe na terenie Gminy Kołbaskowo w 2016 r. to 3.370.955,00 zł

A pasażerowie nie pozostawiają suchej nitki na punktualności autobusów, bo jeśli ktoś normalnie wracał z pracy czy szkoły 20 minut, a jechał ponad godzinę no to ma prawo narzekać. Problem w tym że zdarza się to prawie codziennie. Jeden z kierowców napisał ostatnio, że nie można liczyć na uprzejmość kierowców stających w korkach. Włączanie się do ruchu z każdej zatoki autobusowej zajmuje im więcej czasu. Bo przecież każdy się spieszy.

Wszystko wskazuje na to, że sytuacja nie poprawi się przez najbliższe 4 lata. Wówczas do użytku ma być oddana 6,5 km obwodnica Warzymic i Przecławia, a wraz z tym główny ruch samochodowy ominie obie miejscowości. W połowie 2017 roku GDDKiA planuje podpisanie umowy na zaprojektowanie i budowę obwodnicy. Termin realizacji wyniesie około 3 lat.

Czyli nam pozostanie jedynie czekanie.

Opublikowany przez Przeclaw24 Portal mieszkańców Przecławia i Warzymic na 20 listopad 2016