logo gif 10lat

Open menu

 reklama

Ancora 1000x175 baner VIP

Rowerem po wąskotorówce. Część III.

stetin 19kmNieistniejąca linia wąskotorowa Casekow-Penkun-Oder powstała w 1899 roku i miała 42 km. Rozpoczynała swój bieg na dworcu w Casekow, a jej stacją końcową były Pomorzany Wąskotorowe w Szczecinie. Około 10 km tej trasy przebiegało przez gminę Kołbaskowo. Niedawno przystąpiono, wraz z niemieckimi samorządowcami, do projektu budowy ścieżki rowerowej po jej śladzie. Jak będzie przebiegać fragment tuż za naszą granicą w okolicach Ladenthin? Oto przebieg trzeciego fragmentu trasy.

 

 

03 Hohenholz landentin

 

Historia kolejki zaczyna się 30 czerwca 1896, kiedy to powołano w Szczecinie Towarzystwo Akcyjne Kolei Wąskotorowej Casekow-Penkun-Odra, które 9 stycznia uzyskało koncesję. Trasa kolejki liczyła początkowo 38,3 km i połączyła 8 kwietnia 1899 Casekow ze Szczecinem-Gumieńcami. 25 października 1899 linię przedłużono do Pomorzan, zaś długość trasy wzrosła wówczas do 42,2 km. Tory kończyły się na nabrzeżu portu nad kanałem biegnącym do Odry Zachodniej.

Dziś po dawnej linii kolejki nie ma śladu. Tory zostały po wojnie rozebrane, a stacyjki zniszczone. Podobnie jest po stronie niemieckiej. W otwartym terenie pozostały tylko nasypy pod tory, dziś miejscami gęsto zarośnięte. I to jest bardzo dobra baza pod budowę ścieżki rowerowej. Wiele takich inwestycji w całym kraju, budowanych jest po śladach nieistniejących linii kolejowych, tam gdzie teren jest już dobrze utwardzony.

Opis trzeciego fragmentu trasy CPO rozpoczynamy na 23 kilometrze w Hohenholz, gdzie zachowała się kolejna rampa. Za wsią linia skręca w kierunku północno-wschodnim i biegnie przez miejscami gęsty las. W lesie znajdował się przystanek Kyritz, na którym zachował się fragment brukowanej drogi. Potem linia podąża przez robiący duże wrażenie nasyp kolejowy i dociera do Ladenthin. Czternasty przystanek kolejki znajdował się na łuku linii w kierunku Polski. Za Ladenthin kolejka miała już ostatnią prostą i nasyp, który na odcinku przed granicą został zniwelowany.

W gęstym lesie między Kyritz a Hohenholz spotkać można kamienny drogowskaz "Stettin 19km" (fot. Janusz Rekowski). Szczerze wątpię czy miał związek z drogą kolejową - mówi Maciej Kiciński, pasjonat kolei i autor większości zdjęć. Jest to pozostałość po jakimś drogowskazie, być może turystycznym, wszak wzdłuż CPO prowadziła droga. Słupki hektometrowe jeśli były to raczej były one typowo wkopane w ziemię i zawierały inną formę zaznaczania kilometrażu: u góry liczba kilometra taryfowego, na dole hektometra, lub czasem na odwrót.

 

3 landenthin

Pin It