logo gif 10lat

Open menu

 reklama

Ancora 1000x175 baner VIP

Ścieżka w miejsce kolejki

sciezka po sladzie kolejkiKrok bliżej do ciekawej inwestycji w naszej gminie, ścieżki rowerowej po śladzie dawnej kolejki wąskotorowej. Gmina Kołbaskowo podpisała porozumienie z włodarzami niemieckich gmin.

 

 

 

 

Następnym  krokiem  będzie złożenie   wspólnego   wniosku   do   Programu   Współpracy  INTERREG  V  A  Brandenburgia  – Polska. Dofinansowanie inwestycji może wynieść 85 procent (3,8 mln euro). Gmina Kołbaskowo jest liderem projektu. Jeśli nic nie stanie  na przeszkodzie to jego realizacja mogłaby się rozpocząć w tym lub przyszłym roku.

Temat  budowy  ścieżki  rowerowej  z  Niemiec, przez gminę Kołbaskowo do Szczecina, po szlaku  dawnej  kolejki  wąskotorowej  CPO  (Casekow–Penkun–Oder)  pojawił  się  w  ubiegłym  roku. W listopadzie w Kołbaskowie o koncepcji rozmawiały  władze  naszej  gminy  z  włodarzami  gmin  niemieckich  oraz  przedstawicielami  Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.

- To bardzo ciekawa koncepcja. Wpisuje się w  nasze  plany  realizacji  ścieżek  rowerowych  w naszej gminie – mówiła Małgorzata Schwarz, wójt Gminy Kołbaskowo.

Linia  CPO  powstała  w  1899  roku.  Miała  ok. 42 km. Rozpoczynała się na dworcu w Casekow,  skąd  przebiegała  w  kierunku  północnym  docierając  do  miasta  Penkun.  Dalej  tory  biegły przez Krackow oraz Ladenthin, w które go pobliżu przebiega dziś granica państwowa.  Na teren Polski, dzisiejszej gminy Kołbaskowo, kolejki  wjeżdżały  w  rejonie  Barnisławia,  i  dalej  przez  stacje  Warnik,  Karwowo,    Będargowo,  Warzymice  dojeżdżały  do  stacji  Szczecin  Gumieńce.  Stacją  końcową  były  Pomorzany  Wąsk. w Szczecinie. Przykładowo, w 1935 roku kolejką  przewieziono  93  tys.  pasażerów  oraz  125 tys. ton towarów.

Po  dawnej  linii  dziś  nie  ma  śladu,  tory zostały  po  wojnie  rozebrane,  a  stacyjki  zniszczone.  Podobnie  jest  po  stronie  niemieckiej.  Zostały tylko nasypy pod tory, dziś miejscami gęsto zarośnięte. W rejonie Karwowa zachował się nasyp, który przeciął duży akwen.  Dodajmy,  że  przebieg  linii  bardzo  dobrze  widać  na  internetowej mapie Google.

Nowa ścieżka w gminie Kołbaskowo miałaby ok. 9 km. Od granicy państwa do Będargowa można ją zbudować dokładnie po śladzie dawnej kolejki. W rejonie Warzymic musiałaby  jednak  nieco  odbiec  od  dawnego  przebiegu CPO, m.in. dlatego, że wąskotorówka w tej miejscowości  biegła  tuż  obok  dzisiejszej  linii normalnotorowej Szczecin – Berlin.

 

mapa kolejki

fot/tekst : J. Dworzyński / UG Kołbaskowo

Pin It