160 km/h i rogatki

przejazd do remontuW tym roku będą przebudowane przejazdy kolejowe w Warzymicach. Do 2020 przejazd w Kołbaskowie. Co jeszcze się zmieni na torach? To wiadomość, na którą czekaliśmy od dawna. Na przejazdach dochodziło do wypadków. 5 lat temu zginęło małżeństwo z Warzymic. Dwa lata temu na przejeździe pod nadjeżdżający pociąg wjechała ciężarówka. Roku temu zginął pasażer forda. O wypadkach informowały media w całej Polsce, m.in. Onet.pl, Fakt, RMF FM, Kurier Poranny i inne. Przyjechali dziennikarze TVP Szczecin, którzy w ramach programu „To jest temat” zrealizowali odcinek „Krwawe przejazdy kolejowe”.

 

 

Dlaczego ten przejazd nie jest bezpieczny? – pytali wtedy dziennikarze. - Brak dobrej widoczności, spadek na jezdni, duża prędkość przejeżdżających pociągów, brak rogatek, słońce odbijające się w sygnalizacji świetlnej, które utrudnia, albo wręcz uniemożliwia dostrzeżenie czerwonego światła, a przede wszystkim bardzo częste uszkodzenia sygnalizacji – wymieniali mieszkańcy. Nam ostatnio mówili: - Zdarzało się, że czerwone światło paliło się przez wiele minut, a pociąg nie przejeżdżał. Zniecierpliwieni kierowcy przejeżdżali na czerwonym...

Będzie bezpieczniej...

To się ma zmienić dzięki inwestycji pod nazwą "Prace na liniach kolejowych nr 408 i 409 Szczecin Główny - Granica Państwa". - Przebudowa będzie realizowana w latach 2017 – 2020 – mówi Zbigniew Wolny z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Wymienione będą tory od stacji Szczecin Główny do granicy. Od dworca Szczecin Główny do stacji Szczecin Gumieńce wymieniona będzie sieć trakcyjna, a dalej do granicy linia zostanie zelektryfikowana. W ramach inwestycji przebudowany będzie także układ torowy oraz powstanie nowy peron na stacji Szczecin Gumieńce, będzie przystosowany do obsługi osób niepełnosprawnych. Zmodernizowane będą obiekty inżynieryjne - mosty i wiadukty na całym odcinku.

- Na trzech istniejących przejazdach kolejowo - drogowych - dwóch w Warzymicach i jednym w Kołbaskowie zbudowane zostaną automatyczne rogatki. A w Kołbaskowie powstanie mijanka umożliwiająca krzyżowanie pociągów w tym miejscu – dodaje Wolny.

... już w tym roku

Łączny koszt zadania to 140 mln zł. Całość finansowana będzie z budżetu państwa, jako realizacja umowy rządowej, zawartej przez Polskę z rządem Niemiec. Po modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły kursować od stacji Szczecin Gumieńce do granicy Państwa z prędkością do 160 km/h (dziś 120 km/h).

Kiedy ruszą pierwsze prace?
- Wymiana torów i sieci trakcyjnej między Szczecinem Głównym, a Szczecinem Gumieńce rozpoczną się w drugiej połowie czerwca i potrwają do września br. W tym roku wykonane zostaną roboty przy modernizacji obiektów inżynieryjnych, budowie nowego peronu na stacji Szczecin Gumieńce oraz budowie automatycznych rogatek na dwóch przejazdach w Warzymicach. Te prace potrwają do grudnia 2017 r. Na pozostałe roboty modernizacyjne jeszcze w 2017 r. opracowany zostanie projekt budowlany – mówi Zbigniew Wolny.

Niestety, w ramach tego zadania nie przewiduje się budowy stacji kolejowych w gminie Kołbaskowo. Istnieje szansa, że powstaną później w ramach Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, bowiem w Strategii Miasta Szczecin 2025 jest zapis o kształtowaniu ładu komunikacyjnego wokół Szczecina „w oparciu o infrastrukturę szczecińskiego węzła kolejowego w powiązaniu z liniami na kierunkach do Polic i Trzebieży, Gryfina, Stargardu, Goleniowa, Pasewalku, Angermuende”.

Przypomnijmy, że przez gminę Kołbaskowo przebiega pierwsza linia kolejowa na Pomorzu! W 1843 połączyła ona Berlin ze Szczecinem. W Kołbaskowie zbudowano dworzec kolejowy. Budynki zlokalizowano po północnej stronie torów (od strony Smolęcina). Początkowo w konstrukcji szkieletowej, później murowanej. To był duży budynek piętrowy, z kasą biletową, poczekalnią. Był też magazyn i budynek mieszkalny dla pracowników kolei. Obiekty zniszczone po wojnie rozebrano około 1946 – 1948 roku.

 

2012.jpg 2015-.jpg 2015.jpg

2016-.JPG 2016.JPG 2017--.JPG

2017-.JPG 2017.JPG 2017_.JPG

tekst : Jarosław Dworzyński, Aktualności Gminy Kołbaskowo